Vyrobiť didgeridoo môžeme v podstate z rôznych
materiálov - bambus, keramická alebo plastová rúrka,
papierová rúrka z kobercov, rúra z vysávača, hocčo čo
má priebežnú dieru. Najlepšie však znie didgeridoo jednoznačne
vyrobené z dreva, má prírodný charakter, rozkmitané
časti dreva ako aj prirodzená štruktúra povrchu dutiny,
dodávajú zvuku príjemé zafarbenie zvuku a svojskú originalitu. Drevo je navyše pre oko človeka tzv. teplý a na dotyk príjemný materiál.
>> eucalyptové drevo - originálne,
pravé didgeridoo je vyrábané z eucalyptu, existuje viacero
druhov tejto dreviny, učité druhy termitov (napr. Coptotermes
acinaciformes) dokážu vytvoriť dutinu v dreve, ktorá
sa pri výrobe nástroja zbavuje od nečistôt a výčnelkov
chodbičiek, opracuje sa nátrubok a koniec, aj kôli obchodu
s turistami, ktorí majú pocit odniesť si pekný suvenír
z Austrálie, sa didgeridoo bohato zdobí typickým aborigénskym
krížovým alebo bodovým maľovaním, tu je na mieste spomenúť
a začať rozoznávať dva pojmy didgeridoo - turistický
suvenír a hudobný nástroj, stretneme sa s rozdielnými
tvarmi, s rozdielnym opracovaním dreva, s rôznymi výrobcami
a tým rôznou kvalitou vyrobeného eucalyptového didgeridoo,
viac o eucalyptoch
>>
Z našich domácich európskych drevín môže byť vyrobené
vŕtané didgeridoo z napr.:
>> baza (Sambucus nigra L.) - ľahko
sa vŕta, pokiaľ vrták vedie mäkká dreň, pri krivších
kusoch je potrebné zapojiť um ako na to, opracovanie
povrchu je trošku náročnejšie v závislosti na tvare,
hrčatosti a povrchu klátika, zvuk v kombinácii s povrchovou
úpravou dutiny je veľmi dobrý, niektoré kusy bazového
dreva sú veľmi tvrdé, obzvlášť ak krík počas rastu mal
drsné podmienky pre život
- bazové drevo je najdostupnejšie a priam ideálne pre
vŕtane didgeridoo, veľmi husté kusy môžu vytvarať pekný
výrazny zvuk, baza je v lesnom poraste nežiaduci krík,
často je časť kríka napadnutá hnilobou alebo chrobákmi
najmä v kôre, včasným odrezaním prijateľného kusa môžme
drevo bazy zhodnotiť, najlepšie kusy výrazne husté a
bez výskytu chýb dreva sa využívajú na výrobu kvalitných
slovenských fujár, viac
o baze >>
>> agát (Robinia pseudoacacia
L.) - agát sa oplatí vŕtať relativne rovný (pri
vŕtaní je os symetrie výrezu vo vodovahe) a kratšie
kusy (1,20 - 1,40 m, fyzicky je vŕtanie náročné), opatrné
opracovanie, drevné vlákna sa zvyknú pri orezávaní obojručným
nožom vytrhávať a tým robiť nežiadúce povrchové jamky
po značnej dĺžke a drevo pri zosychaní tvrdo pracuje,
praská najmä na koncoch, agát svojim chemickým zložením
dobre odoláva vlhkosti ako aj výrazne odoláva škodcom
dreva, dosiahnutý zvuk dobre opracovaného kusa je ostrejší,
hlasný a výrazne prenikaví, dobre prevŕtaný agátový
kus má vysokú hodnotu
- agátové drevo rastúce popri železničných tratiach
je veľakrát odsúdené na jeho likvidáciu, vyrobením didgeridoo
môžme tomuto drevu pridať na hodnote, agát je krásne
drevo avšak málo priemyselne využívané, viac
o agáte >>
>> lipa (Tilia cordata Mill.),
ktorá sa vŕta pomerne dobre a ľahko sa aj opracuváva,
zvuk je mäkkší, oplatí sa vŕtať dlhšie kusy (nad 140
cm), didgeridoo vyrobené z menej hustejšieho kusa dreva
lipy vynikne pri dlhším kusoch produkujúcich basovejší
zvuk, viac o lipe
>>
>> obdobne ako u agátu je predpokladom
kvalitného zvuku materiál z jaseňového ako aj
javorového dreva, vŕtanie však predstavuje náročnejšiu
prácu
- vôňa čerstvého dreva nám veľakrát prezrádza charakter
oblasti, v ktorej drevina rastie, charakter oblasti
má vplyv na tvorbu ročných kruhov čiže ovplyvňuje samotnú
hustotu dreva, hustota dreva a tým charakteristická
daná drevina môže mať vplyv na výsledný zvuk a jeho
zafarbenie, avšak závisí aj na výrobcovi, ktorý svojimi
možnosťami a schopnosťami dokáže zhodnotiť opracovaný
materiál na didgeridoo
- na farbu zvuku didgeridoo do značnej miery vplýva
aj hrúbka steny a opracovanie konca tzv. zvona didgeridoo,
priemer otvoru teoreticky nemá vplyv na hodnotu hranej
frekvencie-výšku vylúdeného tónu, avšak v prípade nástroja
s konštantným priemerom možno pozorovať, že zväčšovaním
vstupného otvoru frekvenciu jemne znižujeme, skracovaním
dĺžky didgeridoo frekvenciu zvyšujeme, tvarovanie konca
nástroja (didgeridoo s kónusovým koncom) má vplyv na
vyžarovanú smerovú charakteristiku ako aj na výšku tónu
a jeho zafarbenie, hrúbka steny konca didgeridoo môže
mať vplyv na zvýraznenie harmonických zložiek vo frekvenčnom
spektre výsledného zvuku čo jest ovplyvňovanie farby
- kvality zvuku, na záver môžme ešte čiastočne zvuk
ovplyvniť originálne tvarovaným nátrubkom z včelieho
vosku na vstupe nástroja
- vnútorný povrch materiálu použitého na výrobu didgeridoo
má jednoznačný vplyv na výsledný zvuk, prirodzený zvuk
dreveného didgeridoo môže byť zmenený zásahom hlavne
do dutiny nástroja, napr. použitím lakovania vo vnútri
za účelom dosiahnutia vyraznejšieho efektu zvukových
vibrácií vzduchového stĺpca, nastáva prípad hladkosti
stien ako má PVC
trubka so svojim dokonale hladkým povrchom dutiny
s vyludzovaným teoreticky ladeným tónom
- je na zvážení každého výrobcu z jeho praktických dôvodov
a hráča z jeho predstáv o zvuku didgeridoo, aký spôsob
úpravy dutiny zvolí, oplatí sa uvažovať nad úpravou
povrchu dutiny kvalitným brúsením a premazaním olejom,
samozrejme ak chceme zachrániť značne trhlinami zničený
nástroj, práve úprava dutiny lakovaním ho do značnej
miery zachráni a nástroj je i naďalej hrateľný
- na to, aby zvuk hraním na drevené didgeridoo vynikol,
je potrebné nástroj tzv. rozohrať a zvyknúť si naň,
naučiť sa na dané didgeridoo hrať ako aj ho vedieť počúvať,
výsledný efekt sa môže prejaviť časovo neskôr, veľa
záleží aj na technike hráča, jeho otvorenej snahe učiť
sa a neskončiť hrou v slepej uličke, pri rozohrávaní
treba skúšať množstvo efektov ako prefuky, zmenu výšky
základného tónu, hlasové modulácie, bránicové efekty,
ktoré v konečnom dôsledku napĺňajú očakávanú príjemnú
pohodu z preciťovania jednoduchých frekvencií
|