Legenda o troch mužoch
traja muži táborili a snažili sa v chladnej noci udržovať
oheň, aby sa zahriali,
jeden muž sa otočil a poslepiačky siahol po nejakom
ďalšom konári, aby priložil na dohasínajúci oheň, ale
zistil, že konár je plný termitov, nechcel termity zabiť
a tak ich opatrne všetkých zmietol, potom si však všimol,
viacero termitov utieklo do vnútra dutiny, nenapadlo
ho nič iné ako sa snažiť ich zvnútra vyfúknuť, zadul
a prvé didgeridoo bolo na svete J
Mýtus o stvorení muža a ženy
na počiatku stvoril veľký duch Biama muža a ženu a tí
potom svojimi piesňami postupne stvorili najskôr duše
zvierat a vtákov, a zvukom didgeridoo aj ich skutočné
podoby...
Mýtus o obrovi
na počiatku časov boli dve dievčatá chytené obrom, ktorý
si ich chcel vziať za ženy, držal ich uväznené v jame,
dievčatám sa ale podarilo utiecť a snažili sa dostať
k svojím ľuďom, keď to zistil, obor sa rozzúril a chcel
si vziať spať to, čo považoval za svoj majetok, starší
z kmeňa pripravili pre obra pasť, na ceste vedúcej k
sídlu kmeňa vykopali veľkú jamu, obor zaslepený veľkým
hnevom do jamy spadol a bol okamžite zabitý veľkým množstvom
oštepov, ako sa tak v obrane pred oštepmi a v smrteľnom
kŕči stočil, začal trúbiť na svoj penis a vydal veľmi
hlboký všade prenikajúci zvuk, ľudia sa potom dlhú dobu
snažili tento zvuk napodobniť, ale nedarilo sa im, až
raz našli jeden kmeň, ktorého stred vyžrali termity
a keď do neho fúkli, tyč vydala toľko hľadaný zvuk...
Mýtus o skutočnom didgeridoo
didgeridoo bolo jednoducho objavené tradične v severnej
časti Austrálie ...
v začiatočnom štádiu rozvoja dýchacích techník mohli
byť aerofóny, ktoré vydávali zvuk vibrovaním resp. bzučaním
pier vo vnútri trubice, rozšírenejšie v Austrálii než
v súčasnosti...
dôkazy o tom tvrdení nachádzame v literatúre, ktorá
sa zaoberá skupinami domorodcov žijúcich v centrálnej
časti Austrálie, autori spomínajú tzv. "prapôvodnú
trumpetu" 60 cm dlhú, ktorá sa nazývala "ilpirra
alebo ulpirra", táto trubka bola užívaná aborigénskymi
mužmi ako mystické kúzlo na získanie žien...
Mýtus o ženách
austrálsky prapôvodný obyvatelia Austrálie zo severu
zeme veria, že nástroj bol daný práve mužom, pretože
v jeho vnútri býva duch muža a ženám preto hra na didgeridoo
neprislúcha...
vraví sa, že žena ktorá hrá na didgeridoo, môže s veľkou
pravdepodobnosťou porodiť dvojičky a keďže aborigenci
sú ľudia zžitý s prírodou, ktorá je ich živiteľkou,
neradi by ju zbytočne zaťažovali neprirodzenými zásahmi
do jej kolobehu ...
či je to však pravda a či tak platí pre všetky domorodé
kmene Austrálie, vedia možno len samotní a tí skutoční
Aborigenci, ktorí pripisujú dominantnú úlohu hrať na
didgeridoo práve iba mužovi...
Príbeh z času snov - dreamtime
voľakedy, v Čase Snov boli vtáci ľuďmi ako my, všetky
predmety a nástroje, ktoré vlastnili, niesli stále so
sebou, buď ich mali opásané okolo pásu alebo ich prenášali
pod pazuchami, boli to bumerangy a všelijaké pohrebné
predmety, jeden z vtákov, bol voľakedy hráčom na didgeridoo,
volajú ho Giddabush, stále zo sebou niesol svoje didgeridoo
a keď práve nehral, mal ho pevne opásané okolo boku,
neskôr si Giddabush ponechal dlhý chvost majúc všetko
na pamäti, že kedysi býval hráčom na didgeridoo...
jeden iný vták, Butcherbird, býval v Dobe Snov taktiež
človekom, ten objavoval všelijaké druhy drevín, používajúc
ich ako hracie drievka a mal pekný hlas, stal sa spevákom,
ktorý dodnes čoby vták pekne pospevuje ...
tretí je Piwi, on sa pomaľoval čiernou a bielou hlinenou
farbou a stal sa tanečníkom ...
takže Giddabush bol objaviteľom a hráčom na didgeridoo,
Butcherbird spevákom, klepotajúc na svoje drievka a
k tomu Piwi tancujúci svoje tance, a tak hrajúc, spievali
a tancovali a dávali mená všetkým veciam navôkol, a
stvorili hory, stvorili stromy, stvorili i trávu, pomenúvajúc
tak stvorili úplne všetko ... celkom unavený sa oddali
oddychu a schovali sa pod tieň stromu, a aby nemuseli
hladovať, vydali sa občas na lov za potravou, svoju
korisť upiekli si tí traja v diere v zemi, v ktorej
predtým oheň rozdúchavali, sýti a plne oddýchnutý, pokračovali
vo svojom zdarnom diele, hrali na didgeridoo, spievali
a tancovali a nechali tak vznikať celému šíremu svetu,
keď boli hotoví so svojou prácou, povedali si: "teraz
všetko ďalej predáme - didgeridoo, drievka aj tance...
tak sa všetko prihodilo, kedysi pred dávnymi a dávnymi
časmi, mnohými a mnohými generáciami ...
(špeciálny zdroj informácií, onehdy: DIDGERIDOO Shop.cz)
Legenda o lovcovi zvanom Yedaki
keď sa Yedaki, bojovník, vracal späť z lovu na klokana,
uvidel na zemi ležať vyschnutú vetvičku, zodvihol ju
a tu zbadal vnútri dutiny osvetlené denným svetlom,
nachádza sa plno malých mravcov, tak fukol do nej, aby
ju vyčistil, keď tu zrazu vetvička vydala zvuk, bojovník
ten zvuk veľmi chcel, spozoroval, že keď nadýchne sa
nosom a vydychuje ústami, môže hrať množstvo všakovakých
tónov a rytmov, vzal preto bojovník tu dutú vetvičku
do tábora a zahral na nej svojím ľuďom, všetci boli
okamžite zvukom fascinovaní, že ju pomaľovali farebným
okrom a tancovali do rytmu Corroboree, behom svojho
života zoznamoval a učil Yedaki veľa mladých mužov kmeňa
spôsobu dýchania a hry a tento jednoduchý nástroj sa
tak tešil čím ďalej, tým viac väčšej obľube, až sa stal
súčasťou ich kultúry, bol používaný pri najrôznejších
ceremóniách, tancoch a zasväcovania, keď bojovník zomrel,
vystúpil duch z jeho tela a vkĺzol do dutej vetvičky,
ktorú pomenovali "didgeridoo" ...
a keď teraz niekde, na tichom odľahlom mieste, nastavíte
ucho a započúvate sa, vždy ešte môžete počuť, ako Yedaki
hrá na svoj nástroj...
(špeciálny zdroj informácií, onehdy: DIDGERIDOO Shop.cz)
Príbeh didgeridoo darovanom od skalných duchov
Aborigénci žijúci v skalnatých oblastiach severnej Austrálie,
kde sa nachádzajú dnes ešte zachované skalné maľby,
rozprávajú príbeh, že na didgeridoo sa naučili hrať
od duchov žijúcich v temných jaskyniach, títo duchovia
známi ako "mimih" boli ževraj takí štíhli,
že sa dostali do akejkoľvek úzkej štrbiny a vysokí s
krehkými krkmi, ktoré sa ľahko zlomili aj vo vánku,
mimih ževraj ich predkov naučil okrem hry na didgeridoo
taktiež lovu, príprave jedla, spevom a tancom, práve
preto viaceré kmeňe vravia druhu svojich tancov a piesni
mimih...
|