Didgeridoo - je tradičný dychový hudobný
nástroj Aborigencov vyrobený z určitých druhov
dreva eucalyptu, tento hudobný nástroj je známy
hlavne zo severnej časti Austrálie z Arnhemskej
zemi, stal sa doprovodným nástrojom spevu a tanca
austrálskych domorodcov pri ich ceremóniach
Didgeridoo - je dutá materiálovo otvorená
trubica s neoddeliteľným nátrubkom, patrí do skupiny
aerofónov, prosté dychové nástroje s jednoduchým
prefukovaním
Didgeridoo - dnes už všade známy výraz
nie je pravdepodobne domorodého charakteru (názov
vymysleli s veľkou pravdepodobnosťou Európsky
turisti), vznikol niekedy v prvej polovici 20.
stor. zo slabík, ktoré pripomínajú jeho zvuk,
väčšina domorodcov používa pre tento nástroj pomenovanie
vo vlastnom
jazyku, jeho zvuková kvalita je závislá od
dobrého opracovania nástroja a hlavne dutiny,
čiže od samotného výrobcu, jeho postoju k didgeridoo...
- hudba Aborigéncov se tradične prevádza skoro
každý deň na tzv. corroboree (v originále
Caribberie) - večerné stretnutia príslušníkov
kmeňa pri ohni zo spevom a tancom, corroboree
songs sa nazývajú piesne prístupné všetkým
členom komunity, vrátané detí, ktoré sa to týmto
učia
- didgeridoo môže spolu znieť s rytmickými samozvučnými
hud. nástrojmi ako sú napr. drevené paličky poprípade
húkadlom
- didgeridoo je podľa určitých prameňov najstarší
hudobný nástroj na svete, hrajú na ňom Aborigenci
(Aboriginees, Aboriginal people) údajne už viac ako 40
000 rokov, v minulosti ako aj dnes, bol nástroj
používaný Aborigencami k duchovným ceremoniám
a liečivým vibračným rituálom
- tak ako bumerang tak aj didgeridoo sa stáva
ikonou, symbolom národnej domorodej identity v
súčasnej Austrálii, v Austrálii existujú mnohé
kmeňe Aborigéncov s odlišným jazykom a svojskou
kultúrou, avšak špeciálne kmeňe v severnej časti
Austrálie (Northern Territory) považujú didgeridoo
ako súčasť ich pôvodného kultúrneho dedičstva
- kultúra Aborigencov je naozaj pestrá, majú viaceré
jazyky,
klasické symboly, hudbu, vážia si svoju zem a
prírodu, majú samostatnú históriu, Dreaming (ako
vzťah medzi duchovnom, prírodou a mnohými inými
elementami sveta), viac svetla do života domorodých
obyvateľov AU môžu priniesť dostupné
informácie súčasných poznatkov o Aborigenes
- do pozornosti sa dáva článok o eucalyptovom
didgeridoo, okolo ktorého sa točí neuveritľný
biznis, v článku sú vypovedané skúsenosti známeho
českého výrobcu (www.didgeridoo-shop.cz
- stránky sú už bohužiaľ vypnuté) kvalitného deleného
didgeridoo v našich končinách: Eukalyptové
didgeridoo – fámy a pověry
Prehľad v pojme didgeridoo - v súčasnej pretechnizovanej
dobe existuju rôzne druhy, výmysly, kuriozity, alternatívy
didgeridoo, ako napr. plastové, sklenené, kožené, bambusové,
keramické, ABS trubky, atď. a hlavne drevené, vyrobené
z rôznych druhov drevín rôznym spôsobom.
- spôsobom ako je vytvorená diera v nástroji, poznáme
didgeridoo z dreva: vŕtané
didgeridoo, dlabané didgeridoo, zlepené prírezy
tvoriace didgeridoo, prirodzené s dutinou prehryzanou
termitmi známe ako originálne didgeridoo z eukalyptového
dreva Austrálie, vypaľované didgeridoo z agave a
yucca
- čo do dĺžky existujú nástroje rôznych dĺžok, v podstate
čím kratšie didgeridoo, tým vyššia frekvencia základného
tónu, sú didgeridoo krátke do 1 m, všeobecne populárne
veľkosti nad 1m do asi 1,40 m a dlhšie od 1,40 m do
2 m,
- Zaujímavosť: extra dlhé kusy nad dva metre sú síce
namáhavejšie na hranie, ale umožňujú prácou pier nacvičiť
si hranie základného tónu, nie je to jeho základný tón
(charakteristický dunivý basový tón dlhej trubice) ani
prefuk (známy vyšší štipľavý prefukovaný tón), ale pravdepodobne
počuteľný tón v určitom intervale od základného tónu (drone tone), hra je
otázkou cviku, tréningu pier, Ondřej Smeykal zvláda dynamickú
hru na zhruba trojmetrové kusy
- podľa spôsobu
výzdoby a konečného opracovania môžu byť didgeridoo
prírodné, čisto opracované, morené, maľované, vypaľované,
vyrezávané, resp. upravené kombináciou jednotlivých
spôsobov
- existujú však aj špeciálne výmysly kombinovaného didgeridoo
ako napr.:
= didgeridoo s modulovanou frekvenciou tzv. "slidedidge",
ide zväčša o dve alebo tri rúrky, ktoré sa posúvajú
a tým dochádza k zmene výšky tónu počas hrania
= didgeridoo na báze rezonančnej skrinky tzv. "didjbox",
priestorovo vyskladané vnútro skrinky, jednoduchá
hracia krabica, vytvára možnosť pre rezonanciu vzduchového
stĺpca
= kombinácia strunového a dychového nástroja tzv. "dijbass",
súzvuk pôvodného prirodzeného zvuku dižeridu a modernej
elektrickej basgitary
= kruhové keramické didgeridoo s natiahnutou blanou
"didjibodhrán", popri fúkaní je možnosť hrať
úderom na blanu
= sklenené didgeridoo v špecialnom stojane s lampou
"didjLight", zaujímavý pôžitok z hrania na
didge, ktoré svieti
Zaujímavosti - extra kusy didgeridoo vyrobené
z dreva ponúkajú neobmedzené možnosti a pôžitky z hrania
a vytvárania zaujímavých vibrácií, istý švajčiarsky
kolega vyrobil didgeridoo s celého odumretého stromu
hrušky s viacerými rúrami, ktoré sú tvorené samotnými
konármi kmeňa
- na Slovensku existuje v múzeu hudobných nástrojov
na Bratislavskom hrade 7 metrová rúra vyrobená z lieskového
dreva, ktorá je oblepená čerešňovou kôrou, slovenskí
pastieri používali tento dychový nástroj často ako signálny
nástroj na dorozumievanie sa na diaľku, prípadne aj
na hru samotnú a v origináli nesie názov fujara
trombita
- existujú v krajinách sveta dychové
hudobné nástroje do značnej miery podobné svojim
jednoduchým tvarom didgeridoo, netreba si ich z didgeridoo
zamieňať
Cyklický (nekonečný) dych - pri hre na didgeridoo
sa uplatňuje technika hry pomocou nekonečného dychu, kedy pri nádychu
nového vzduchu nosom vydychujeme zvyšok nahromadeného
vzduchu v ústnej dutine pomocou lícnych svalov v spolupráci
s jazykom, neprerušovaným fúkaním sa snažíme napodobňovať
rôzne prírodne zvuky, zvuk môžeme modulovať pomocou
jazyka, hlasiviek, tlaku vzduchu, pier, bránice, brucha
..., pri hre sú tvár a pery uvoľnené, aby samotná hra
bola pôžitkom, nekonečný dych si môžme veľmi dobre precvičovať
na slamke ponorenej do pohára s vodou, počas dlhodobejšieho
hrania môžeme na sebe badať určitý pokrok a postupne
sa viac môžme sústrediť na samotnú hru spojenú s rytmickým
dýchaním, pri hre na didgeridoo pomáha spoločenská hra,
kedy si navzájom vymieňame skúsenosti a nacvičené rôzne
finty, jedinečnou príležitosťou získania skúseností
je zúčastniť sa výuky hry na didgeridoo formou workshopu
skúsených hráčov, je dobré vidieť a nechať si poradiť
ako jednoducho na to
- výsledný zvuk didgeridoo môže ovplyvniť napr. aj vlhkosť
pier hráča, hraním so zvlhčenými perami dosiahneme výraznejší
počutelnejší tón, alebo občas sa môže stať, že pri hre,
kedy sa sliny na okrajoch pier nazhromaždia, dôjde zrazu
k výraznému zvýšeniu hlasitosti tónu
- pri dlhodobejšom hraní tŕpnu pery - znecitlivejú,
odporúča sa medzi prestávkami masírovať pery zubami,
nie však do krvi
- časom si vybudujeme hraním určitých skladieb tzv.
dychové vzory - rytmické vzorce, nádych nosom nastáva
vtedy, keď to práve rytmicky v skladbe zapasuje s tým,
že nie je badateľný prechod, vtedy hra na didgeridoo
začína byť viac ako len doprovodný zvuk
- pri hre na didgeridoo existujú dva spôsoby opretia sa ústami o nátrubkovú časť: bočný a priamy nátisk... priamy je pre dynamickejšiu tvorivejšiu hru viac odporúčaný, napriek tomu, že je pre začiatočníkov náročnejšie zvládnuteľný
- pri víkendovej
návšteve didgeridoo workshopu s Ondrom Smeykalom
pochopíte viac ako za niekoľko rokov snaženia sa ako
samouk, profesionálne vedenie výučby hry na hudobný
nástroj didgeridoo posúva človeka v chápaní míľovými
krokmi dopredu
Cyklický dych, ukážka výuky:
Do pozornosti sa dáva (prevzaté vzácne, už historické, české dokumenty):