Vlhkosť a teplota pôsobiaca na drevo je jeho
najväčší nepriateľ, je dobré uvážiť ako sušenie materiálu
(dlhodobejšie sušenie) na výrobu didgeridoo tak aj skladovanie
hotového didgeridoo pri špecifických stálych podmienkach
zaručujúcich postupne a nenásilne prirodzené pracovanie
dreva. Každá drevina má svojské vlastnosti v procese
sušenia resp. každý kus dreva sa môže správať inak,
tak ako aj hrče v dreve môžu nežiadane zapracovať a
vytvárať praskliny.
- všeobecne sa snažíme zabrániť tomu, aby drevené didgeridoo
bolo vplyvom vonkajších činiteľov znehodnotené jeho
prasknutím, preto tomu môžme predchádzať vhodným spôsobom
spracovania dreva na didgeridoo, dôkladným prirodzeným
sušením dreva za daných podmienok (vlhkosť prostredia-teplota-čas
sušenia), čo je prvoradou a najvýznamnejšou úlohou výrobcu
didgeridoo ako aj jednoduchou staroslivosťou o finálny
nástroj, čo je príjemnou úlohou uživateľa nástroja
- hotové didgeridoo treba starostlivo ochraňovať pred
vplyvom vlhkosti, po hraní treba ponechať didgeridoo
vysušiť hlavne od množstva natečených slín, postaviť
nástroj kolmo na stečenie slín von
- vnútornú dutinu občas mechanický prečistíme kefou
na flaše, jemným šmirgľom, materiálom, ktorý nezanecháva
bordel v dutine ako napr. látková handra či špongie...
- olej okrem ochrany má vysoký podiel aj na kvalite
zvuku (hladšie steny - vyplnené póry dreva - zvuk je
výraznejší a jasnejší), samozrejme v závislosti na drevine
a jej povrchu dutiny, keďže vnútorný povrch dutiny je
jeden z hlavných činiteľov ovplyvňujúci výsledny zvuk,
ochranu vnútra je v prípade olejovania obnoviť raz za
čas v závislosti od času hrania, minimálne raz za polrok
alebo rok
- v žiadnom prípade drevené didgeridoo neprelievajte
vodou, je to deštrukčný nezmysel !
- odborníci v oblasti drevených dychových nástrojov
odporúčajú dychový nástroj zaťažovať hraním a tým aj
zaťažovať vlhkosťou postupne, nenásilne, na začiatku
zadováženia si didgeridoo hrajte v časovo menších intervaloch
a až neskôr viac, tak aby si drevo postupne zvykalo
na zmeny vplyvom teploty dychu, vlhkosti a chémie slín
- olej repkový, ľanový, parafínový,
detský - na ochranu dutiny nástroja z hľadiska príjemnosti
a účelnosti sa vhodné ukazuje použitie oleja,
treba vyskúšať, ktorý olej nástroju ako aj človeku vzájomne
vyhovuje a vytvára vysychaním ochrannú vrstvu, vrstvy
oleja vytvoria určitú ochranu pred vplyvom vlhkosti
a teda zamedzia výraznému pracovaniu dreva v kontakte
s vlhkosťou slín
- olej sa môže aplikovať buď prelievaním z nádoby do
druhej nádoby skrz naskrz dutiny nástroja a následným
otáčaním didgeridoo okolo svojej osi, aby sa olej prelial
kompletne po celej ploche
- odporúčané oleje vytvárajú na povrchu tzv. film, ktorý
zabraňuje intenzívnemu kontaktu vlhkosti s drevom
- úprava dutiny epoxidom (s atestom na používanie
pre potravinárske účely) je zatiaľ naistejší a najdokonalejší
spôsob úpravy dutiny dychového nástroja, vyžaduje si
však profesionájnejší spôsob práce
- značne pokazené didgeridoo (veľký výskyt trhlín a
puklín) môžeme zachrániť tým, že vnútro prelejeme napr.
epoxidom, ktorý nám zabezpečí určitú istotu, dokonalý
obal, čo do ochrany vnútra pred vlhkosťou a tým pracovaniu
trhlín zvnútra dutiny
- avšak tam kde sa na úpravu dutiny didgeridoo používali
oleje, preliatie epoxidom či lakom nie je efektné, pretože
povrch je mastný a vrstva laku nebude na povrchu držať,
odlúpi sa
- je nevhodné používať také náterové hmoty, ktoré reagujú
s ľudskými slinami na povrchu vytvorené filmu, preto
vždy zvážme použitie daného výrobku na úpravu dutiny
didgeridoo
- didgeridoo by malo byť dostatočne chránené pred vplyvom
aj ostatných vonkajších činiteľov a to vhodnou povrchovou
úpravou, t.j. lakovaním s primeraným počtom vrstiev
laku, vhodné sú oderuvzdorné hmoty vo forme zdraviu
neškodných akrylátových lakov alebo špeciálne takisto
atestované zdraviu neškodné olejové laky (zväčša sú
to výrobky určené aj na povrchovú úpravu drevených hračiek)
- chrániť pred priamym vplyvom slnečných lúčov a
pôsobeniu extrémnych teplôt - odporúča sa didgeridoo
prenášať vo vhodne upravenom ochrannom obale, samozrejme
netreba didgeridoo nechávať uzatvorené celý čas v obale,
hlavne keď sme dohrali a s nástrojom už nebudeme cestovať,
pri prenášaní didgeridoo je vhodný:
- stojan na didgeridoo - kôli ochrane voči
neprimeraným mechanickým zásahom z uschovávania didgeridoo
ako aj s estetických dôvodov je možné si vyrobiť jednoduchý
- príklad
výroby stojanu na didgeridoo:
|