Vŕtané bazové didgeridoo je v našich končinách
dostupný originálny dychový hudobný nástroj s
vynikajúcimi vlastnosťami dreva na to ako stvorenými.
Každý výrobca hudobného nástroja akoby skrýva
svoju pravú skutočnú podstatu jeho výroby a pripisuje
výrobe samotnej veľké tajomstvá až určité ťažko
spoznateľné duchovno. Na jednej strane možno aj
tažko opísateľné, na strane druhej ide o zbytočne
zavádzanie či zakrývanie neschopnosti, a preto
raz vidieť znamená viac ako stokrát počuť či čítať.
Návštívte výrobcu vŕtaneho didgeridoo, nechajte
sa inšpirovať. Neexistuje žiadne tajomstvo výroby
vŕtania dreva na didgeridoo, existuje iba šikovnosť
a skúsenosť našich rúk.
"Otvorený prístup samotného výrobcu k ľuďom
ich navzájom vedie k dokonalému poznaniu hudobného
nástroja akým je didgeridoo".
Inšpiratívny postup pri výrobe ručne vŕtaneho
bazového didgeridoo pomocou nebožiecov
1 - nájdenie vhodného kusa dreva, konárovej
časti kríka v čase tzv. vegetačného pokoja - november
až február, ukážka toho ako sa bolo na bazu: na_bazu
= vŕtané didgeridoo má originálny prírodný charakter,
je vytvorené bez porušenia celistvosti dreva
2 - odpílenie kusa s prihliadnutím na víziu o
budúcom tvare didgeridoo, treba rátať s tým, že
niečo na koncoch možno popraská a pôjde do odpadu,
avšak stáva sa že aj nepopraská, pre istotu možno
konce zabezpečiť mechanickým stiahnutím, nalakovaním,
alebo olejovaním
3 - včasné prevŕtanie rúry, čo najskôr po narezaní
čerstvých výrezov bazy, "vrtákmi starých
otcov"- kvalitne vytočené, dĺžkovo nadstavené
a prebrúsené
nebožiece rôznych priemerov, začíname vŕtať
menším priemerom nebožieca (predvŕtame si dierku
cca 15 mm) a potom prevŕtame ešte raz väčším priemerom
a nakoniec tým najväčším upravíme koniec rúry,
prihliadajúc na víziu o jeho konečnej podobe,
vŕtanie prebieha z obidvoch stán so snahou vytvoriť
priebežnú dieru
= pri vŕtaní krivších kusov je možné použiť rôzne
prípravky na vyrovnanie, resp. použiť vlastnú
silu pri ohýbaní kusa dreva s minimalizáciou krivostí,
krivý kus bazy sa vŕta dobre - vrták vedie jej
dreň, ostatné dreviny vyžadujú väčšiu pozornosť,
kedy ostražito sledujeme os symetrie drievka s
osou vŕtania
4 - ponechať prevŕtanú rúru prirodzene schnúť,
všeobecne doba sušenia je závislá aj od druhu
dreviny (drevo bazy čiernej odporúčame minimálne
1 rok, platí skúsené pravidlo: čím dlhšie tým lepšie), najskôr sušiť pozvoľne vonku počas všetkých
štyroch ročných období, nakoniec dosúšať pri izbovej teplote
v interiéri domu s danými podmienkami, pri ktorých
bude finálne didgeridoo vznikať, resp. často pretrvávať. Do pozornosti:
Článok
o sušení, vlhkosti a plesniach pri výrobe didgeridoo.
5 - postupné odkôrňovanie s prihliadnutím na podmienky
sušenia, relatívne podľa okolností a podmienok,
v ktorých sa drevo bazy suší, po asi 3-4 mesiacoch
sušenia trošku z kôry dole, po 7-12 mesiacoch prípadne celú kôru, sledujeme možný vplyv pod kôrou uzatvorenej vlhkosti dreva na rôzne vlastnosti dreva ako je napr. jeho farba
6 - po kvalitnom dostačujúcom dosušení 1 rok, ale oplatí sa
viac:
a) = čím je drevo vyschnutejšie, čiže prirodzene
staršie, tým môžeme docieliť kvalitnejší, výraznejší,
zvonivejší zvuk didgeridoo
b) = narezanie ručnou pílkou na konkrétnu dĺžku,
zbavenie sa trhlín
c) = zbavenie sa zaschnutého lyka nahrubo pomocou
obojručného noža a detailné dočistenie cidlinou
(špeciálne urpavený kúsok plechu)
d) = podľa vlastného úsudku a ak je možné, znova
prevŕtať aspoň do určitej časti, stáva sa často,
že dutina je menšia vplyvom zosýchania dreva (nie je to však pravidlo),
je znečistená a sfarbená od neškodných plesní
e) = hrúbkovanie podľa potreby obojručným nožom
a malým (hobby) hoblíkom, na zváženie je kompromis
prirodzený tvar a zvuk didgeridoo, za účelom dosiahnutia
kvalitnejšieho intenzívnejšieho zvuku je možné
ubrať z hrúbky steny v určitej časti, sústredime
sa na koniec didgeridoo
f) = hrúbku steny možno citlivo upravovať jednak
brusením prevŕtaného dreva aj z vnútra, resp.
citlivým orezávaním z povrchu vnútra - dutiny pomocou nastavených
kovových dlabačov, sledujeme pritom priebeh diery zvnútra
ako aj povrch, u vŕtaných didgeridoo sa potom
špecialna a výrazná pozornosť venuje úprave konca
na potrebný rozmer, aby zvuk dostatočne vynikol
a farebne dotvoril, ako aj začiatku (nátrubková
časť) ako pohodlné miesto pre priloženie úst k
nástroju
g) = vyrovnávanie nerovností resp. vytvarovanie
nerovnosti dlátkom, rašplou a pílnikom, vybrúsenie brusným
papierom, vyhladenie jemnejším brusným papierom
h) = úprava začiatku a konca rúry - konečné dotvarovanie
veľkosti a tvaru konca s rôznou hrúbkou v závislosti potreby didgeridoo a skúseností výrobcu - pilníkom,
dlátkom a šmirglovanie vnútra
i) = počas úprav vnútornej dutiny či vonkajšieho
povrchu skúšať zvuk nástroja v priestorovom kúte
s dobrým odposluchom
7 - sústredenie sa a nasledný návrh, prevedenie výzdoby
hudobného nástroja moridlami, akrylátovými farbami,
zvýraznenie prírodných častí dreva bazy, alebo ...
8 - lakovanie, povrchová úprava prevedená niekoľkými
vrstvami laku chráni pred vonkajšími vplyvmi,
je prakticky vhodné použiť jeden a ten istý lak na všetky
vrstvy finálnej povrchovej úpravy
9 - ochrana vnútornej dutiny olejom, niekoľkonásobné
premazanie vnútra resp. preliatie oleja chráni
drevo pred priamym pôsobením vlhkosti od natečených
slín, takisto vylepšuje zvukové vlastnosti, inou
úpravou môže byť preliatie dutiny zdraviu neškodným
lakom alebo špeciálnym epoxidom
10 - vytvorenie nátrubku napr. z včelieho vosku,
včelí vosk zmäkne v teplej vode (nie však v uplne
horúcej, lebo by sa načisto rozpustil), alebo
na teplom podklade, alebo v teplej dlani, a potom
sa dá ľahko tvarovať do tvaru, ktorý vyhovuje
danému hráčovi, teplý vosk je mäkký a tvaruje
sa ako plastelína
11 - ponechať didgeridoo prevetrať z vnútra (zaschnutie
ľanového oleja može trvať aj niekoľko dní) ako
aj ponechať zatvrdnúť včelý vosk (zatvrdne pomerne
rýchlo, za pár minút)
12 - hrať ... hrať ... hrať a počúvať, nevzdávať
sa, zvyknuť si na nástroj a nezabudnúť pritom
cyklicky dýchať
13 - pre dokonalé spoznanie a vytvorenie si kompletnejšej
predstavy o didgeridoo ako hudobného nástroja
je významné navštíviť didgeridoo
workshop.
|